Skåneveckans vänner – årsmöte 2014

Lördagen den 7 december 2013. Ett datum för alltid inskrivet i historieböckerna. Kulmen på en golfsäsong, årets fest, ja det går att kalla den för mycket.

Här kommer en resumé från en kväll fylld av dimhöljda minnen.

Vi samlades i en för Skåneveckans vänner ny lokal. Kalasrummet i Höghuset på snäck. Kvällen inleddes med ett kortare väkomstanförande av ordförande Peter där han även passade på att hälsa de i årsmötessammanhang nya deltagarna Stenne, Jocke och jävla Peder Holmgren speciellt välkomna. Välkomstdrinken bestod av Whiskey.

Förrätten var en fiskinspirerad historia för östra sidan som Östergarns egen Mannerström stod för huvuddelen av. Under förätten inmundigades det också traditionsenligt Aalborg Export.
I samband med detta berättade även Mange historien om hur vår danska favoritdryck skapades en gång i tiden. När Peter sedan väckt alla som somnat av den berättelsen fortsatte årsmötet inne i biorummet med sedvanliga årsmötesförhandlingar.

Peter började att berätta lite om de resor och event som Skåneveckan varit inblandade i under året.

Aalborgtouren
Här började vi med en genomgång av årets tour som slutade med att Jacke i smått överlägsen stil tog över vandringspriset.
Planerna inför Aalborgtouren 2014 började med en röstning på vilken dag touren ska spelas.
Tisdag vann i ganska överlägsen stil och därmed fastställdes tisdag!
I övrigt blir touren ganska lik i upplägget från denna säsong. Nytt är att Glory holes kommer tillbaka som ett moment.
Under januari månad kommer ett laminerat spelschema (om det är laminerat innebör det större svårigheter att ändra på det) att skickas ut.

Ryder Kapp
Efter Aalborgtouren kom en lägesrapport om Ryder Kapp. Här tornar molnen upp sig lite. Sen stockholmarna fick lämna ön med svansen mellan benen efter att ha fått duktigt med pisk har vi inte hört så mycket från dem.
Jacke rapporterade att vi vidtagit nödvändliga åtgärder för att få fart på dem till sommaren.

Skåneveckan 2014
Peter började berätta om planerna inför Skåneveckan 2014 där det kommer bli många nya grepp.
Det här är vad jag minns:
-Skåneveckan utökas från 8 till 12 deltagare.
-Grupper om fyra bildar tre stycken bilteam som alla svarar för att ta sig till Skåne. Bilteamen och deltagarna var Bil 1: Håkan, Masse, Pettson, Mattias. Bil 2: Peter, Mange, Zedda, Perra. Bil 3: Stenne, Totte, Peder, Jacke.

Tävlingsformerna blir två.
-En individuell tävling (och här brast minnet) i form av nån form av tredelad elektrisk…eller var det ecletic. Ja, det lär visa sig i mailen framöver.
-En lagtävling i RyderKapp-stuk där The rookies kommer möta The veterans. I regerande mästarna The rookies kommer Stenne och Totte som välkomna förstärkningar i ett redan starkt lag. The veterans förstärkning i målet att vinna bucklan är starka paret Jacke och Peder.

-Sen var det nått om matlag som var ansvariga för kvällsmaten en kväll var. Vilka det var? hmm…minnet sviker igen. Jacke, Håkan och Mattias var i ett iallafall.

Ja, det var i korta drag det om den vecka vi nu alla ser fram emot. Vilken vecka förresten? Ja, hmm. Det brukar vara veckan där Perra firar bröllopsdag…

Därefter var det dags för kvällens största chock!
Magnus och Mattias har levt i tron att om det skulle bli några filmer så var det upp till dem!
I smyg och lönndom har det dock pågått arbete som de inte känt till och resultatet av detta arbete rullade nu upp på vita duken i biorummet.
Det vi fick se var en odyssé över året och en käftsmäll som landade hårt hos Magnus och Mattias. Den innehöll fantastiska inslag och minnebilden av träningsvideon med Zedda har etsat sig fast på näthinnan. Kronholmenlegendarna Mats och Manges inslag, där de bland annat sågade Rallycuttarna längs fotknölarna, var också guldkorn i denna video.
I soffan satt Peter, Håkan, Jacke och Perra och fnissade när de såg Magnus och Mattias gapande ansikten och när Mange vände sig över till Mattias och frågade:
-Har du hjälpt dem med det här?….ja då njöt bröderna Andersson.
Det är bara att lyfta på hatten. Det var en fantastisk film och ett överraskande inslag i sann Skåneveckananda!

Efter den filmen var det dags för middag och middagen bestod av en redig och smaskens köttgryta! Till saken hör att vår man i Indien, Zedda, fanns med på länk under hela kvällen via en Ipad och Facetime.

Nånstans runt middagen döptes även Jacke in som fullvärdig medlem i Skåneveckans vänner för sina insatser under året. Dopet bestod i sann tradition av en åtta Aalborg.
Perra fick också sin 50-årspresent som bestod av en runda på Bro Hof.

Efter maten var det då dags för filmvisning. Något skamfilade presenterade Mattias och Mange sina alster som bland annat innhöll:
-En intervju med en alltid ödmjuk Aalborgtourvinnare i form av Jacke.
-Skåneveckans banguide över Kronholmen.
-Ett par Hitlerfilmer.
-En hyllningsfilm till Rallycuttarna.
-En film om Skåneveckan 2013
-Reklamfilmer
-Två bildspel från året
-En film om Skåneveckanpersonligheterna på golfbanan

Om man vill se filmerna igen så går det bra att leverera ett USB-minne till Mange så får man filmerna!

Efter filmvisningen lämnade vi Snäck och fortsatte ner till klubblokalen i Jackes källare.
Vissa fortsatte sen till Masters och kvällens sista anhalt blev burgarhaket bredvid Masters!
Kort och gott, en fantastisk kväll!

Är något väsentligt glömt eller nått minne fel? Fyll gärna i det som saknas.